Kdy vyměnit účetního

Uvažujete o výměně účetního? Ale co když se naštve a nebude chtít uzavřít rok? Jenže po uzavření roku je další rok téměř v polovině, tak kdy to udělat? A co po něm chtít?
Když to jde hladce

Nejprve je třeba říct, že profesionální účetní by Vám neměl dělat s ukončením spolupráce problémy, ať už se rozhodnete skončit k jakémukoliv datu. I když se změny obáváte, většina účetních chápe, že klienti přicházejí a odcházejí, z mnoha různých důvodů. Ze ztráty klienta nebude nadšený, profesionální čest i vědomí zákonných povinností mu však nedovolí dělat Vám potíže.

Pokud máte pocit, že průběh ukončení spolupráce bude možná chladný, přesto však profesionální a hladký, je víceméně jedno, ke kterému datu se rozhodnete skončit. Písemně oznámíte záměr ukončit spolupráci k určitému dni, samozřejmě s ohledem na výpovědní dobu. Končící účetní pak dokončí všechny své povinnosti za období před datem rozvázání spolupráce a spořádaně předá agendu. A co po končícím účetním chtít? V případě profesionála opět nemusíte mít obavy – každý účetní moc dobře ví, co předat svému nástupci. A kdyby na něco zapomněl, tak se ten nástupce sám ozve a chybějící dokument si dožádá.

Pokud očekáváte problémy

Jak ovšem postupovat, když reálně hrozí, že Vám den po oznámení ukončení končící účetní v lepším případě přiveze krabice s Vašimi doklady a už Vás nebude chtít vidět a v horším případě přestane komunikovat bez toho, aniž by Vám Vaše doklady vydal?

V takovém případě je samozřejmě vhodné postupovat tak, aby Vaše firma nepromeškala žádnou lhůtu vůči Finančnímu úřadu či jiným institucím. Pokud je Váš hospodářský rok shodný s kalendářním, vyúčtování většiny daní a poplatků má lhůtu v prvním kvartále následujícího roku a vrcholí přiznáním k dani z příjmu s termínem 1.4. nebo 1.7. v případě odkladu.

Záměr ukončit spolupráci je tedy vhodné oznámit po podání daňového přiznání k dani z příjmu. Končící účetní by v té době měl mít zpracovanou účetní závěrku a inventarizaci účtů k 31.12. ukončeného roku, což by byl v krajním případě výchozí bod pro nového účetního.

Končící účetní by měl navíc udělat účetní závěrku i ke dni předání, tj. např. 31.3. I kdyby to neudělal, tak nový účetní bude moci běžné měsíční záležitosti – tedy především DPH a mzdy – vcelku normálně vyřizovat. K tomu totiž nic od předchozího účetního nepotřebuje. Na vydolování potřebných dokladů od předchozího účetního pak bude čas do konce roku. Účetní doklady jsou majetkem firmy, nikoliv účetního, takže jejich zadržování je v podstatě trestným činem a v naprosté většině případů se jich končící účetní nakonec rád zbaví.

Seznam dokumentů, které po končícím účetním vyžadovat, je přiložen níže.

Pokud uvažujete o změně účetního, budu rád, když mi napíšete, nebo zavoláte, a probereme možnosti.

Luděk Barták, tel. 739 634 583, email: Ludek.Bartak@eibd.cz

Potřebujete více informací?

Chteli by ste se dozvědet více o naší společnosti? Víc o historii a o tom co Vám můžeme nabídnout? Kliknutím na tlačítko níže se dozvíte víc.