Jak si vybrat účetní

Pokud právě začínáte nový podnikatelský projekt, nebo máte potřebu z nějakého důvodu změnit účetní, máte následující možnosti.
1. Pořídit si účetní jako vlastního zaměstnance.

Tato varianta je velmi pohodlná, jelikož člověka a veškeré doklady budete mít přímo na pracovišti a bude Vám kdykoliv po ruce. Nevýhodou takového řešení je jeho nákladnost. Pokud totiž chcete zajistit zastupitelnost a kontinuitu v případě nemoci, dovolené nebo náhlého odchodu zaměstnance, na mzdové náklady a vybavení pracovních míst budete potřebovat cca 100 tisíc korun měsíčně. Za tyto peníze si můžete dovolit zkušenou účetní + asistentku, které si vzájemně pomohou a vykryjí nepřítomnost. Další nevýhodou je nutnost fyzického vytvoření pracovního místa, řešení hardwaru, softwaru, recruitmentu, měření výkonnosti, vztahů na pracovišti, atd. Zkrátka máte další zaměstnance, o které se musíte manažersky postarat.

2. Uzavřít smlouvu s účetní – živnostnicí.

Tato varianta je podstatně úspornější. Sice ji nebudete mít po ruce každou chvíli, nicméně přístup by měl být osobní a základní funkce, tj. včasné odevzdání povinných výkazů Finančnímu úřadu a dalším institucím, byste měli mít zajištěny. Mínusem takového řešení je stejně jako u první varianty lidský faktor, tedy nemoc, úraz, dovolená, nebo problémy v rodině, kvůli kterým se účtování zpomalí nebo úplně přeruší. Často bohužel v okamžiku, kdy nutně potřebujete výstupy. Též se stává, že živnostnice nabere více klientů, potom nestíhá, nereaguje na emaily a nebere Vám telefony. Každý business je specifický, a i při nejlepší vůli nemůže jeden člověk obsáhnout (a udržovat stále aktuální) znalosti ze všech zákoutí účetnictví, daní a mzdové problematiky.

3. Uzavřít smlouvu s účetní firmou.

Ideální řešení, pokud máte v rozpočtu na účetnictví více než 2 tisíce a méně než 100 tisíc korun měsíčně.  Za cenu o málo vyšší, než by stála živnostnice a mnohem nižší, než by vyšli zaměstnanci, budete mít kompletní servis, osobní přístup a odborníky na každou oblast. Zajistí Vám nejen povinná hlášení pro stát, ale v každé solidní účetní firmě je někdo, kdo se dokáže na účetnictví podívat z globálního pohledu a bude Vaším partnerem pro finanční řízení firmy. Navíc nemusíte řešit lidský faktor, prostě si kupujete službu. Moderní účetní firmy nabízejí i on-line řešení.

 

Na co si dát pozor při výběru účetní firmy

 

1. V jakém programu se bude účtovat? Dovede nabízený program snadno zvládnout specifika vašeho podnikání? Jedná se o rozšířený software, který je pravidelně aktualizován a kde se člověk dovolá technické podpory, pokud se vyskytnou potíže?

2. Kde má účetní firma kancelář? Žádoucí je blízkost hromadné dopravy, aby i zaměstnanec bez auta mohl doklady bez problému kdykoliv dovézt.

3. Dovede účetní zpracovat doklady v cizím jazyce?

4. Dokáže účetní firma nabídnout on-line spolupráci? Tedy můžete například vystavovat faktury, vést pokladnu nebo sklady v jejich účetním programu bez nutnosti vše potom tisknout a nosit jim v krabici? Dokáží si sami importovat bankovní výpisy, nebo předávat doklady přes dropbox?

5. Pokud potřebujete reporty pro zahraničního majitele podle britských, francouzských či jiných standardů, umí to? Jsou schopni s kontrolingovým oddělením mateřské společnosti komunikovat přímo, nebo bude muset jít všechno přes Vás?

6. Chcete používat účetní výstupy jako manažerský nástroj? Jsou schopni účtovat pravidelně a zasílat měsíční výsledky, nebo je jejich jediným výstupem daňové přiznání na konci března?

7. Je v účetní firmě někdo, kdo se s Vámi dokáže bavit normálním jazykem, pochopit, co opravdu potřebujete a potom to aplikovat v praxi?

 

 

(Asi Vás to překvapí, ale znám jednu účetní firmu, která všechno splňuje. Napište mi a já Vám prozradím, která to je. Ludek.Bartak@eibd.cz)

 

 

Zaujala Vás naše nabídka služeb?

Uvědomujeme si, že jedním z klíčových faktorů ovlivňujících Vaše rozhodnutí je i cena našich služeb. Budeme velmi rádi, když Vám budeme moci "ušít" cenu na míru. Pomůžete nám tím, že vyplníte následující formulář, my Vás budeme zpětně kontaktovat již s připravenou nabídkou podle charakteristik Vaší společnosti.